چگونه براساس نظر مشاوران روانشناس با استرس تک والدگری کنار بیاییم؟
نوشته شده توسط : محدثه بیاتی

والدین مجرد همه اضطراب های عادی والدینی را دارند که هر والدینی با آن مواجه است و در ذهن آنها ممکن است سوالات بسیاری ایجاد شود. آیا رشد کودک من طبیعی است؟ آیا آنها در مدرسه دوستان کافی دارند؟ آیا آنها به اندازه کافی سالم غذا می خورند؟ آیا آنها بیش از حد از صفحه نمایش استفاده می کنند؟ چیزی که براساس نظر مشاوران روانشناس و درمانگران،  این اضطراب‌ها را بیشتر استرس‌زا می‌کند این است که والدین مجرد اغلب مجبورند بار انتخاب‌های دشوار والدین را به تنهایی تحمل کنند.والدین مجرد باید چندین نقش را در کنار چالش های دیگری مانند ترتیبات حضانت مشترک، نگرانی های مالی و روابط پیچیده خانوادگی ایفا کنند.

استرس های دیگری که والدین مجرد باید با آن مقابله کنند عبارتند از:

فقدان حمایت اجتماعی: والدین مجرد اغلب می توانند احساس انزوا کنند، به خصوص اگر بیشتر وقت خود را صرف مراقبت از کودکان با زمان کمی برای تعامل با سایر بزرگسالان کنند. چنین احساساتی می تواند به تنهایی و افسردگی کمک کند.

ترتیب حضانت مشترک: هنگامی که والدین مجرد مجبورند حضانت فرزندان خود را به اشتراک بگذارند، مدیریت زمان و مسئولیت های مشترک والدین می تواند دشوار باشد.

استرس عاطفی: در مواردی که یکی از والدین به طور کامل حضانت را برعهده دارد یا یکی از والدین مشترک وجود ندارد، والدین مجرد اغلب مسئولیت کامل تربیت فرزندان خود را بر عهده دارند. علاوه بر مقابله با چالش های فرزندپروری به تنهایی، والدین مجرد اغلب با مسائل شخصی دیگری روبرو هستند که باید بدون حمایت شریک زندگی با آنها برخورد کنند.

 

نگرانی های مالی: والدین مجرد برایاس اطلاعات بدست آمده از دکتر مشاوره خانواده و درمانگران، اغلب بدون مشارکت شریک زندگی مسئول امور مالی خانه هستند. در حالی که برخی از والدین مجرد ممکن است حمایت فرزند را دریافت کنند، برخی دیگر ممکن است فشارهای مالی مرتبط با زندگی با درآمد واحد را احساس کنند. تحقیقات نشان داده است که والدین مجرد در معرض خطر بیشتری برای تجربه مشکلات مالی هستند که می تواند تأثیر منفی بر رفاه روانی داشته باشد. خطر انزوا، اضطراب و افسردگی را افزایش می دهد

طلاق، جدایی و سوگ به خودی خود استرس زا هستند. تک والد بودن در حین انجام این نوع تغییر زندگی می تواند استرس را بیشتر کند.

اگر والدین نتوانند با استرس ناشی از تک فرزندی کنار بیایند، در معرض خطر فرسودگی شغلی قرار می گیرند. این یک وضعیت رایج در میان والدین مجرد است که اغلب می تواند منجر به افزایش اضطراب، افسردگی و مشکلات جسمی شود. والدینی که فرسودگی شغلی دارند نیز ممکن است با تنهایی یا مشکلات رابطه دست و پنجه نرم کنند.

چگونه استرس تک والدگری را مدیریت کنیم

زمانی که تک والدگری باعث می شود که تحت فشار مراقبت از فرزندان و اداره خانواده احساس کنید، مهم است که به دنبال حمایت باشید. نکات زیر می تواند به والدین مجرد کمک کند تا با استرس کنار بیایند و از نظر روانی سالم بمانند:

برای خودت وقت بگذار

والدین مجرد باید سعی کنند مدتی را برای انجام کاری که از آن لذت می برند، مانند خواندن کتاب یا ملاقات با دوستان، - حتی اگر زمان کوتاهی باشد - اختصاص دهند.با این اوصاف، وقتی به تنهایی بچه‌ها را بزرگ می‌کنید، پیدا کردن زمان برای خودتان همیشه آسان نیست. ممکن است از یکی از دوستان یا اعضای خانواده بخواهید که در حین استراحت، بچه ها را تماشا کنند، یا به بچه ها اجازه دهید از یک فیلم لذت ببرند، در حالی که با کتاب استراحت می کنید. کاری را انجام دهید که برای خانواده و موقعیت خاص شما مفید است.

 

از احساس گناه بگذرید

سعی کنید از اینکه وقتتان را از فرزندانتان دور می کنید احساس گناه نکنید. برای والدین مجردی که با سلامت روان خود دست و پنجه نرم می کنند، یافتن فعالیت های سرگرم کننده و آرامش بخش که بر روی چیزهایی متمرکز است که آنها از آنها لذت می برند، می تواند به آنها کمک کند خارج از نقش خود به عنوان والدین احساس تعادل و رضایت داشته باشند.این فعالیت‌ها را به‌عنوان اغماض فکر نکنید که همه چیز را از فرزندانتان می‌گیرد. سلامت روان شما بر سلامت روان فرزندانتان نیز تأثیر می گذارد. محافظت از سلامتی شما نیز برای رفاه کودک شما مهم است.

 

چشم انداز مثبت داشته باشید

خودگویی منفی براساس نظر روانشناسان قبل ازدواج می تواند تأثیر مخربی بر اعتماد به نفس شما به عنوان والدین داشته باشد و سلامت روانی شما را تضعیف کند. طبق تحقیقات، والدین مضطرب تمایل بیشتری به تهدیدها و اطلاعات منفی دارند. این اضطراب و منفی بافی ممکن است به تعامل آنها با فرزندانشان نیز سرایت کند سعی کنید از منفی گرایی جلوگیری کنید، چه از خودتان باشد و چه از تأثیرات بیرونی.

 

سیستم پشتیبانی خود را بسازید

والدین مجرد می توانند با برقراری ارتباط با دوستان، اعضای خانواده یا گروه های آنلاین، یک شبکه حمایت اجتماعی ایجاد کنند. داشتن افرادی برای صحبت با آنها که چالش های منحصر به فرد تک والد بودن را درک می کنند، می تواند مفید باشد.همچنین می‌توانید در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی به دنبال گروه‌ها و صفحات اختصاص داده شده به تک فرزندی بگردید. این می تواند راهی عالی برای برقراری ارتباط با افرادی باشد که تجربیات مشابه شما را تجربه کرده اند.

تعیین مرزها

برای والدین مجرد مهم است که محدودیت هایی در مورد آنچه می توانند و نمی توانند بپذیرند تعیین کنند. اجازه ندهید دیگران از وقت یا انرژی شما سوء استفاده کنند.گاهی اوقات والدین مجرد در مورد انتخاب ها و تصمیمات والدین خود بیشتر مورد قضاوت قرار می گیرند، بنابراین مهم است که برای دیگران روشن کنید که از چنین نظارتی استقبال نمی کنید یا نمی پذیرید.تعیین حد و مرز برای خود به شما کمک می کند تا زمان و انرژی خود را مدیریت کنید تا غرق نشوید. همچنین به شما کمک می کند تعادل بیشتری در زندگی خود پیدا کنید.

سخن پایانی:

اگر شما نیز جز آن دسته از افرادی هستید که بعد از خواندن این مقاله متوجه شده اید که  شرایط زندگیتان در موقعیت نامساعدی قرار گرفته است بعه همین دلیل استرس را تجربه می کند.، یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه  به مطب روانشناسی و صحبت کردن با یک درمانگر حاذق و کارآمد است. کلینیک روانشناسی انتخاب نو یکی از کلینیک های روانشناسی خوب و معتبر است که با داشتن درمانگرانی حرفه ای آماده کمک و همراهی با شما عزیزان است. فراموش نکنید که درخواست کمک کردن هیچ ایرادی ندارد اما بی تفاوت بودن به خود و کودک تان می تواند بسیار آسیب رسان باشد پس آن را جدی بگیرید. کودک‌شما حق یک زندگی آرام و بدون دغدغه را دارد.

 

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




:: برچسب‌ها: مشاوره روانشناسی , مشاوره خانواده , مشاوره ازدواج , کلینیک روانشناسی , روانشناسی بالینی ,
:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: